Tα φρένα στην Formula 1

Στην F1 εντυπωσιακός δεν είναι μόνο ο τρόπος που επιταχύνουν τα μονοθέσια αλλά και εκείνος που επιβραδύνουν προσεγγίζοντας συνθήκες πιλότων μαχητικών αεροσκαφών…



Αν υπάρχει κάτι με τροχούς που επιβραδύνει στον μικρότερο χρόνο και στην ελάχιστη απόσταση αυτό είναι ένα μονοθέσιο της F1. 
Μάλιστα, το μέγεθος της επιβράδυνσης μπορεί και να ξεπεράσουν τα 6g καταπονώντας ιδιαίτερα τα σώματα των οδηγών μιας και μιλάμε για συνθήκες που αντιμετωπίζουν πιλότοι μαχητικών τζετ. Μιλώντας με αριθμούς ένα σπορ αυτοκίνητο από τα 100 km/h ακινητοποιείται σε περίπου 35 μέτρα όταν ένα μονοθέσιο σταματά σε 15 μέτρα! 

Ακόμη πιο εντυπωσιακή είναι η επιβράδυνση από τα 200 km/h που πετυχαίνεται σε 65 μέτρα και σε λιγότερο από 3 sec! 
Κατά την επιβράδυνση και την σταθερότητα φυσικά βοηθά η γεωμετρία και η αεροδυναμική του μονοθεσίου αλλά όλη την δουλειά κάνουν τα φρένα με κεραμικούς δίσκους (από ανθρακονήματα) και 6πίστονες δαγκάνες που προσαρμόζονται σε 13άρες ζάντες. 

Οι δίσκοι από ανθρακονήματα είναι κατασκευασμένοι για να αντέχουν σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες και για αυτό όταν τα φρένα είναι κρύα είναι αναποτελεσματικά. 

Γενικότερα τα φρένα στην F1 είναι σχεδιασμένα ώστε να λειτουργούν σε συγκεκριμένες καταπονήσεις και θερμοκρασιακές μεταβολές και για αυτό όταν είναι κρύα δεν πιάνουν καλά ενώ όταν δεν ψύχονται ικανοποιητικά οι δίσκοι μπορούν μέχρι και να «αρπάξουν». 

 Με μια ματιά… 

Σε ένα μονοθέσιο υπάρχουν δύο υδραυλικά κυκλώματα έτσι ώστε όταν το ένα παρουσιάσει βλάβη να λειτουργεί το άλλο. 

Τα βασικά δοχεία των υγρών (ένα για τους εμπρός, ένα για τους πίσω τροχούς) έχουν χωρητικότητα από 100 έως 200 cc. 

H μέγιστη πίεση που ασκείται στο πεντάλ των φρένων από το πόδι του οδηγού αντιστοιχεί από 40 έως 160 kg. 

Ο οδηγός μπορεί να μεταβάλλει την κατανομή πίεσης ανάμεσα στους δύο άξονες. 
Η νορμάλ είναι 60% στους εμπρός.

Οι 6πίστονες μονομπλόκ δαγκάνες είναι από αλουμίνιο λίθιο με θερμοκρασία λειτουργίας 120 έως 230 C. 

Κάθε δισκόφρενο έχει πάχος 28 mm, αποτελείται από συνθετικά ανθρακονήματα , ζυγίζει περίπου 1,5 kg και πρέπει να χωρά σε 13άρα ζάντα. 

Τα τακάκια είναι επίσης από ανθρακόνημα α και το καθένα ζυγίζει 280 g. 

H μέγιστη θερμοκρασία που μπορεί να έχει ένα δισκόφρενο όταν πυρακτώνεται είναι 1.200C.

 Ένα μονοθέσιο φρενάρει πολύ νωρίτερα από τα 160 km/h σε σχέση με ένα σπορ μοντέλο που ακινητοποιείται από τα 100 km/h.

Σε μία σεζόν κάθε ομάδα χρησιμοποιεί για τα 2 μονοθέσια της 10 τετράδες από σιαγόνες φρένων, 140 με 240 δισκόφρενα και 280 με 480 τακάκια. 

Από τα 200 km/h ένα μονοθέσιο ακινητοποιείται σε μόλις 2,7 sec και διανύοντας μόλις 65 m. 
Στην πίστα της Σαγκάης το μέγεθος επιβράδυνσης ξεπερνά τα 6g! 

Ένα μονοθέσιο ακινητοποιείται σε μόλις 15 μέτρα από τα 100 km/h όταν ένα super car χρειάζεται περίπου 35 μέτρα. 

H Brembo προμηθεύει με φρένα τις περισσότερες ομάδες όπως είναι οι Infiniti Red Bull Racing, Mercedes AMG Petronas F1 Team, Sauber F1 Team, Scuderia Ferrari and Scuderia Toro Rosso.

Πηγή - Περισσότερα: caroto.gr








Related

technical 1882519452927212869

Δημοσίευση σχολίου Default Comments


Next Races

04/12 - Karting Super Cup Αφίδνες

FOLLOW US



yt yt
omae

ΤΥΧΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

item