Αφιέρωμα | Πως οι αγώνες βοήθησαν τη βελτίωση των αυτοκινήτων δρόμου

Οι αγώνες αυτοκινήτου ήταν πάντα κάτι στο οποίο οι συμμετέχοντες, δηλαδή τα οχήματα και οι οδηγοί, πιέζονταν στο απόλυτο όριο με στόχο την επικράτηση έναντι του ανταγωνισμού. 



Η πίεση όμως αυτή δεν αφορούσε μόνο την εξάντληση των δυνατοτήτων του οδηγού και του αυτοκινήτου μέσα στην πίστα, αλλά και την υπερπροσπάθεια που κατέβαλλε ένα μεγάλο τεχνικό επιτελείο πίσω στο εργοστάσιο ως μέρος της αέναης αναζήτησης για καλύτερη απόδοση. 

Αυτός ο «αγώνας στο παρασκήνιο» είχε ως αποτέλεσμα να ανακαλυφθούν τεχνολογίες και καινοτομίες οι οποίες έβρισκαν εφαρμογή όχι μόνο στις πίστες ή στις ειδικές διαδρομές, αλλά και στην καθημερινότητά μας. Εφαρμογές δηλαδή, οι οποίες έχοντας δοκιμαστεί και εξελιχθεί στο απαιτητικό περιβάλλον των αγώνων αποδείχθηκαν χρήσιμες στο να κάνουν τη ζωή του μέσου οδηγού πιο εύκολη και ασφαλή. 

Μάλιστα στη συντριπτική τους πλειοψηφία, οι λάτρεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού αγνοούν τις ομοιότητες που μπορεί να παρουσιάζουν τα προσωπικά τους αυτοκίνητα με τα υπερόπλα των εκατομμυρίων ευρώ που πρωταγωνιστούν στις πίστες ή στις ειδικές διαδρομές. 

Σας παρουσιάζουμε λοιπόν τους σημαντικότερους τομείς στους οποίους οι αγώνες έχουν επηρεάσει την κατασκευή των αυτοκινήτων δρόμου: 

1. Αεροδυναμική: 

Η λέξη «αεροδυναμική» είναι κάτι που ακούμε πολύ συχνά όταν παρακολουθούμε έναν αγώνα Formula 1 και όχι μόνο. Ο συγκεκριμένος παράγοντας είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με οποιαδήποτε μορφή αγώνων για έναν απλό λόγο: Κάθε σώμα που κινείται, έρχεται αντιμέτωπο με την αντίσταση του αέρα. 

Με τον όρο «αντίσταση» εννοούμε μια δύναμη η οποία αντιτίθεται στην κίνηση του σώματος, το οποίο στην περίπτωσή μας είναι ένα όχημα. Όσο μεγαλύτερη λοιπόν είναι αυτή η δύναμη (το μέτρο της οποίας σε γενικές γραμμές εξαρτάται από το εξωτερικό σχήμα του σώματος στο οποίο ασκείται), τόσο δυσκολότερη γίνεται η κίνηση του οχήματος, ειδικά σε υψηλές ταχύτητες. 

Στους αγώνες, η «δυσκολία» αυτή κοστίζει αρκετά σε απόδοση και κατανάλωση καυσίμου. Έτσι, σιγά σιγά έγινε επιτακτική η ανάγκη της επίλυσης του συγκεκριμένου προβλήματος. Οπότε και ακολούθησε η εξέλιξη και κατασκευή εξοπλισμού ο οποίος θα μπορεί να «υπολογίζει» την αντίσταση του αέρα με σκοπό τη μείωση της. 

Επίσης, και πάλι μέσα από τους αγώνες, ανακαλύφθηκε πως οι νόμοι της αεροδυναμικής μπορούν να χρησιμοποιηθούν και με άλλους τρόπους στο βωμό της απόδοσης: Μια γνωστή σε όλους μας έννοια είναι αυτή της κάθετης δύναμης, της «δύναμης» δηλαδή που πιέζοντας το όχημα στο έδαφος μπορεί να μεταβάλλει την ικανότητά με την οποία αυτό διέρχεται από γρήγορες στροφές. 

Με λίγα λόγια, πλέον οι μηχανικοί των αγωνιστικών αυτοκινήτων μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις τους πάνω στην αεροδυναμική όχι μόνο για να απαλλαχθούν από τις περιττές αντιστάσεις και να εξοικονομήσουν καύσιμο, αλλά και για να μεταβάλλουν την ισορροπία κρατήματος του οχήματος ανάλογα με τις προτιμήσεις τους. 

Αυτή η τεχνογνωσία που αναπτύχθηκε μέσα από τους αγώνες γρήγορα βρήκε εφαρμογή και στα συμβατικά αυτοκίνητα. Η μείωση της κατανάλωσης, του θορύβου από τον αέρα μέσα στην καμπίνα των επιβατών καθώς και η καλύτερη οδηγική συμπεριφορά λόγω ύπαρξης αεροδυναμικών βοηθημάτων (στην περίπτωση των αυτοκινήτων επιδόσεων) οφείλονται στη γενικότερη χρήση των γνώσεων πάνω στη συγκεκριμένη επιστήμη που αποκόμισε ο άνθρωπος από τους αγώνες. 

2. Ελαστικά:

Τα ελαστικά αποτελούν τα σημεία επαφής του αυτοκινήτου με το δρόμο και είναι αυτά που κρατούν τον οδηγό σε έλεγχο του οχήματος. 

Η σημασία των ελαστικών στους αγώνες είναι μεγάλη, μιας και είναι υπεύθυνα για τη δημιουργία της πολυπόθητης «πρόσφυσης», με απλά λόγια του «κρατήματος» του αυτοκινήτου. Στους αγώνες, μεγαλύτερη πρόσφυση σημαίνει μεγαλύτερη ταχύτητα εισόδου στις στροφές, καλύτερη επιτάχυνση στην έξοδό τους και αποδοτικότερο φρενάρισμα. 

Η διαρκής καταπόνηση των ελαστικών στις δύσβατες ειδικές διαδρομές του WRC ή στις πίστες της Formula 1 καθώς και η συλλογή δεδομένων από τη συμπεριφορά τους στις ακραίες αυτές συνθήκες είχαν ως αποτέλεσμα την απόκτηση μεγάλης τεχνογνωσίας. Μιας τεχνογνωσίας η οποία χρησιμοποιήθηκε στο να κάνει τα ελαστικά των συμβατικών αυτοκινήτων πιο ασφαλή και αποδοτικά. 

Οι κατασκευάστριες εταιρίες μπορούν πλέον να δημιουργήσουν ελαστικά τα οποία προσφέρουν στο μέσο οδηγό ασφαλή μετακίνηση ακόμα και σε δυσμενείς συνθήκες όπως η ισχυρή βροχόπτωση, το χιόνι, ο πάγος, το χώμα και το ολισθηρό οδόστρωμα. 

Επίσης, η κατανόηση των παραγόντων που φθείρουν και καταπονούν τα ελαστικά στις πίστες βοηθά τις εταιρίες να κατασκευάσουν ελαστικά για το δρόμο με μακροβιότερο κύκλο ζωής.

...Διαβάστε την συνέχεια στο f1grip.gr

Related

F1 news 1873514993651500684

Δημοσίευση σχολίου Default Comments

Το Kartnews.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους, να γράφονται στην ελληνική ή την αγγλική γλώσσα (όχι greeklish), να είναι κατανοητά και τέλος να είναι κατά το δυνατόν σύντομα. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.

Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.

emo-but-icon


ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ

Next Races

04-05/3 1ος Πανελληνίου - Αθήνα
11-12/3 1ος Rotax M.C. - Μέγαρα
25-26/3 2ος Πανελληνίου - Αθήνα
22-23/4 2ος Rotax M.C. - Μέγαρα
06-07/5 3ος Πανελληνίου - Σπάρτη
27-28/5 1ος D Cup Challenge - Αθήνα
24-25/6 4ος Πανελληνίου - Αθήνα
08-09/7 3ος Rotax M.C. - Μέγαρα
02-03/9 5ος Πανελληνίου - Αθήνα
16-17/9 P.I.C.K. Patras - Πάτρα
01-02/10 Special Event Rotax - Μέγαρα
28-29/10 Κύπελλο Ελλάδας - Θεσ/νίκη

FOLLOW US


yt yt
automotopatras

ΤΥΧΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

item